Friday, April 27, 2012

KEK KUKUS LAPIS BISKUT MERRY

Assalamualaikum dan selamat petang semua..sekali lagi kita bersua pada hari Jumaat yang indah dan permai ini..guruh di langit sudah mula berbunyi..bila2 masa aje hujan akan turun membasahi bumi..Alhamdulillah..


Petang ni yana nak jamu kawan2 semua dengan Kek Kukus Lapis Biskut Merry..rasanya dah berbelas tahun yana  x buat kek lapis dan akhirnya ari ni dalam sejarah..terbuat jugak hihii..ini kes tergoda kat umah Kak Ct minggu lepas..cantik sangat hasil air tangan Kak Ct..bila tgk resepi and cara nak lapis mcm senang jer..try je lah buat..hasilnyaaa..boleh lah tahan bagi org yg dh lama pencen buat kek lapis nii tapi apa yang pentinggg rasanya sedappp..lembut jer..dah berapa keping kena telan pun xtau hihii..


Tq Kak Ct sudi share resepi kek lapis ni..Yana mintak izin yer nak share kat sini pulak.. insyaAllah..ada tayangan ulangan pulak lepas nii ^_^



KEK KUKUS LAPIS BISKUT MERRY

BAHAN-BAHAN:-

3 biji telur grade A
110 gm gula kastor ( yana guna 70 gm gula pasir )
110 tepung gandum
1 sudu kecil baking powder
1/2 sudu besar ovalette
75 ml susu cair
1 sk garam
50 ml minyak jagung/masak
1 sk esen vanilla
Pewarna kesukaan
Biskus Merry secukupnya- perasa kopi ( yana guna perasa coklat )



CARA NAK BUAT:-
  1. Didihkan air dalam periuk kukusan. Ayak tepung gandum dan baking powder dalam mangkuk adunan.
  2. Kemudian campur kesemua bahan-bahan lain ke dalam mangkuk adunan kecuali minyak, biskut merry dan pewarna.
  3. Pukul adunan dengan kelajuan tinggi selama 5 minit sehingga sebati dan gebu. Masukkan minyak jagung/masak dan digaul dengan spatula hingga sebati.
  4. Alas loyang dengan kertas minyak dan glis dengan sedikit butter.
  5. Bahagikan adunan kepada 3 bahagian sama banyak dan diletakkan pewarna yg digemari dan dikacau rata.
  6. Ratakan adunan pertama dan susun biskut merry diatasnya dan kukus selama 5 minit dengan api sederhana kecil dalam kukusan yang telah dipanaskan dahulu.
  7. Buat lagi dengan adunan kedua dan susun biskut merry di atasnya kukus lagi 5 minit. Dan buat lagi dengan adunan terakhir dan kukus lagi selama 10 minit.
  8. Setelah kek masak, biarkan di dalam loyang selama 10 minit kemudian baru diterbalikkan di atas rak dawai supaya sejuk.
Selamat Mencuba :-)

9 comments:

Nuwairani Ismail said...

nice! warnanya betul2 terserlah! nani bookmark dulu...kang kalo terbeli biskut meri kene buat jugak ni.

Puan Ros @ Sinaranmenu.blogspot said...

Cantik kejadiannya tu yana...

Chik Mimi said...

kalerpulnya yana

zila 4ever said...

cantik jew..mesti sedap tue..ada lg x nie..he h hee..dtg bwk piring nie..

Anna Qawina said...

wah Yana..sekut meri leh at kek ya..nak try gakla, bhn pon x bnyk sgt kan..
guna loyang brp inci ni?

Amie said...

Waduh..waduh Yana! Rajinnya buat kek kukus lapis biskut merry... Kak Amie tabiklah dengan Yana, berbadan 2 tapi aktif di dapur!

CT Delima said...

As'salam Yana

cantiknya kaler dia berseni hasil pun nampak menarik. Tahniah dan terima kasih sebab sudi mencuba ya. K.ct tumpang gembira kalau ada teman2 yang sudi mencuba resipi dari Dapur CT, alhamdulillah.. akan ada ulang tayang ya, nak tunggu lah nanti..hehehe

rahel said...

Salam Yana,sukenye tengok kek lapis tu...teringin lak nak buat skarang..

norlieharumaini said...

menarik kek ni..