Saturday, April 14, 2012

CHOCOLATE-BOTTOM BANANA SQUARES

Assalamualaikum..bersua kita kembali pada ari sabtu yg sunyi sepi jer kat alam maya nii ^_^..xnak cakap byk coz damia dh mengamuk nak tekan sama lappy nii..aduhai damia..xleh tgk ibu nak bersenang lenang sikit..ada jer yg dia jeles hihiii..pic pun dpt upload satu ni jer..tibe jer cik phone gaduh dgn cik lappy..xnak langsung berconnected..kena tgu en.H blk br dpt upload pic lain..hmm..Pe2pun kita jamu mata dulu dgn CBBS yang mmg sedap nii..


Dah lama tringin nak merasa kesedapan CBBS lepas tgk Tun buat sedikit masa dulu tp simpan je lah resepi..masa tu xde mood lagi nak masak..tau nak mkn jer..skg dh sihat mula lah jalan2 cari resepi blk..dan siap sudah..jemput makan sama yer ^_^


CHOCOLATE-BOTTOM BANANA SQUARES
Recipe: Tammy
sumber: Tun Telani

BAHAN-BAHAN:-

1/2 cwn butter-113g ( lembutkan )
1 cwn gula-like jessie, i used 3/4 c 
1 biji telur
1 sk esen vanilla
3 biji pisang- mashed- yana guna pisang bunga
1 1/2 tepung gandum
1 sk baking powder
1 sk baking soda
1/2 sk garam
1/4 cwn serbuk koko
1 cwn chocolate chips

CARA NAK BUAT:-
  1. Pukul butter dan gula sampai light n fluffy
  2. Masukkan telur, vanilla dan pisang yg dh lenyek dan pukul lagi
  3. Ayak tepung, baking powder dan baking soda, dan masukkan dlm adunan di atas, masukkan garam dan gaul rata
  4. Bahagikan adunan kepada dua. Masukkan cocoa powder dlm separuh adunan dan gaul rata
  5. Ratakan aduna coklat dlm loyang. Tun taburkan juga coklat chip, Yana pun tabur jgk :-).. lepas tu ratakan pula adunan yg lagi separuh atas adunan coklat tadi
  6. Springkle coklat chip kat atas. Bakar pada suhu 180 c, selama 30 minit atau hingga adunan x melekat bila di cucuk. HATI2 JGN OVERBAKE, nnt jd kering.
  7. Tunggu sejuk baru potong petak2.
  8. Sedap sgt ^_^
Selamat Mencuba :-)

14 comments:

Mas said...

Yana...
akk nak sikit... akk suka... tak boleh tahan tgk makanan yg berasakan cokelat pastu ada rasa pisang tabur plak dgn coklatchip nyum..nyum..nyum...

tun_telani said...

kak yana!!! tun nakk!!!!!!!!!! suka sgt CBBS nih.. pantang nmpk mesti rasa mcm nk buat lagi. dh byk kali tun buat, tiap2 kali pun habis dgn pantasnya.

Amie said...

adodoiiii... yana.. kalau dah bab pisang ni, mesti sedap punya, bottom pun bottomlah janji ada pisang!

Nuwairani Ismail said...

ini projek lain minggu la...tak beli pulak pisang kat pasar td. dh jenguk2 tapi tak terfikir nak beli...hmmm... coklat + pisang memang ummmph la!

Zaliedana said...

Yana ct mmg nak wat CBBS nih baru pas lecek pisang n wak klq telur dari esbok,wah tgk2 sini yana pon dah wat eks..Huhu mlm nih kna tido lmbt semata2 nak wat Cbbs nih,hehe..kna bgi dak berdua tido dlu..

Chik Mimi said...

sedap ni lama tak buat

Liza said...

perggghh sedapnya, ada coklat n pisang, rasa kalau utk bekpes pun ok gak kan....hihihihhi

Yana Shaiful said...

@Kak Mas>jemput mkn k.mas..mmg sedap rs coklat+pisang..berbaloi bt cpt abis :-)

Yana Shaiful said...

@Sory Tun..dh abis semuanyaa..laku sgt CBBS niiii hihii ^^

Yana Shaiful said...

@Kak Amie> betu kak..yana mmg suka sgt pisang..klu kek yg berasaskan pisang ni lg laju mkn :-)

Yana Shaiful said...

@Nani>xpe..mgu dpn msh ada hihii..k.yana tgh maraton nk try semua resepi yg dh terlepas 3 bln nii..rs semua nk bt ^_^

Yana Shaiful said...

@Ct>bt ct jgn xbt..mmg berbaloi kesedapannya..bdk2 mst suka rs pisang+coklat ;-)

Yana Shaiful said...

@Kak Mimi>nnt bt lah kak mimi.. yana br 1st time rs dh jatuh cinta :-)

Yana Shaiful said...

@Kak Liza> haah..ok gak utk bekpes..yana bt mlm smpt lah utk bekpes..lg moist rsnya ;-)