Wednesday, December 21, 2011

POPIA GORENG BERSIRA PEDAS

Assalamualaikum semua..dah minum petang ke? Petang ni yana jamu mata dgn Popia Bersira Pedas resepi dari Kak Hana..Tibe pulak rindu Kak Hana..dh lama menyepikan diri..moga akak sntiasa dalam keadaan yg sihat jer bersama family tercinta ^_^..

Hari ni Yana juz masak simple mimple jer..pagi tadi blk jer dari pasar..uwwwaaaa rasa nk nangis..air xde..rasanya tak terima notis apa pun minggu nii..Memamg rasa seksa sgt klu air xde..nasib baik lah pukul 3 tadi air dah kembali..bleh lah siapkan hidangan ringkas utk En.H..Dah byk kali yana bt Popia Bersira Pedas nii..mmg sedap..nak buat pun kejap jerr..jom semua jemput makan..Dah nak magrib nii..jumpa lagi ^_^ 

POPIA BERSIRA PEDAS
Sumber : Kak Mas@Duniaku



BAHAN-BAHAN:-
Kulit popia secukupnya
BAHAN UTK INTI:-
1 batang carrot - dihiris halus
1 mangkuk kubis yg dihiris halus
segenggam atau lebih taugeh
1 biji bawang besar - mayang
1-2 sudu makan udang kering - rendam, toskan dan blend
1 sudu mkn sos tiram
Garam
Perisa   @   gula sedikit
BAHAN SAMBAL:-
2 sudu besar cili kisar
1 sudu mkn bawang merah dan putih kisar
2 sudu  besar sos cili @ sos cili  thai
Secubit belacan- jika suka
1 sk air asam jawa
1cm gula melaka @ gula putih
Garam 
Bijan




CARA NAK BUAT:-

  1. CARA PENYEDIAAN INTI POPIA- Tumis bawang besar hingga naik bau. Masukkan udang kering kisar. Kacau rata. Masukkan pula carrot. Biarkan sebentar kemudian masukkan kubis dan taugeh. Perasakan dgn garam dan juga perisa @ gula ( jika suka ). tutup api dan sejukkan. Isi ke dalam kulit popia tadi. Kemudian gulung kemas dan goreng hingga kekuningan.
  2. CARA PENYEDIAAN SAMBAL:- Panaskan minyak, tumis bawang merah dan putih, kemudian masukkan cili kisar dan belacan. Masukkan sedikit air asam jawa dan juga sos. Kacau. Masukkan gula dan sedikit garam. Suaikan rasa pedas dan manis. Masak hingga sambal agak pekat dan kering. Masukkan popia yg sudah digoreng tadi. Kacau rata. matikan api dan tabur bijan. Gaul. Bleh hidangkan ^_^
NOTA : Untuk menghasilkan popia yg sentiasa rangup selepas dira, pastikan sambal ditumis agak kering dan tidak terlampau basah, baru masukkan popia. Begitu juga inti..toskan air sayur jika ada yg boleh membuatkan popia jd lembik selepas disira.

Selamat Mencuba :=)

8 comments:

cik cek said...

Yana...kak cek minum ptg dah...tapi bila tgk ada popia sira pedas2 ni...cam nak minum ptg sekali lagi la pulak...boleh join ke...:)

Wattie said...

Salam Yana,
sedapnya popia tu, selalu juga sarapan dengan popia ni klu terjumpa

Amie said...

oooooh Yana... nak jugak! suka sangat popia...tolak yang lain, kak Amie datang awal ni..mesti ada lagi ni.

anymz said...

buat utk minum petang sedap betul ni yana..dah lama ambik resepi tapi akak tak buat2 jugak lagi..
tumpang makan kat rumah yana lah..ada lagi tak tu?

EmbunRosaliza said...

Assalam yana, sedapnya, akk tak pernah cuba buat sendiri lagi, terguda tgk sira pedas gini

tun_telani said...

kak yana cayang.. umah tun pun semalam tiba2 xde.. nasib baik mlm b4 semua org nk tido dah.. pastu pagi td dh ada. mmg susah kalau tiba2 air xde tanpa notis nih.
td mama tun pun beli kulit popia, mmg esok akan wat projek popia jugak iA ^^

Eda Amisha said...

sedapnyer ... nyum nyum nyum .... :)

Paty's Kitchen - Cook with passion. said...

Akak suka macam ni pas tu tabur daun bawang dan bawang goreng...mak ai...sedap tak terkata.