Tuesday, February 25, 2014

SERI MUKA TIGA RASA

Assalamualaikum dan salam sejahtera ^_^

Kuih Serimuka Tiga Rasa yang sangat sedap hokeyy  ^__^ dah lama buat baru dapat tayang kat sini.. pe2pun layan pic je laa ekk..tq pada Kak Yatie share resepi kuih serimuka nii..anak2 yana memang suka sangat..ibunya lagi suka :-)


SERI MUKA TIGA RASA

BAHAN-BAHAN:-
LAPISAN BAWAH :- loyang 10x10x3@2 inci

500 gm beras pulut
200 ml santan pekat
300 ml air
1 sudu kecil garam halus
pewarna hijau & perisa pandan

CARA PENYEDIAAN:-


  1. Basuh beras pulut dan rendamkan pulut sekurang2nya 4 jam bersama pewarna hijau.
  2. Buangkan air rendaman, basuh bersih pulut dan toskan. Ketepikan dulu.
  3. Sapukan sedikit minyak masak di sekeliling loyang dan alaskan plastik dan sapukan sedikit minyak lagi
  4. Masukkan beras pulut yang di toskan tadi ke dlm loyang dan ratakan.
  5. Dalam bekas lain, satukan santan pekat, air, garam, perisa pandan dan pewarna hijau. Gaul sebati.
  6. Tuangkan adunan santan tadi ke dlm loyang berisi pulut dan gaul rata.
  7. Kukus semua bahan diatas selama 30 minit. Bila pulut dah masak, gaul sebati dan tekan2kan rata.
**Sementara kukus pulut masak, bolehlah sediakan bahan2 utk lapisan tengah

LAPISAN TENGAH

1 cawan labu manis ~ yg sudah diparut/disagat halus
1 1/2 cawan tepung beras*
2 sudu besar rata tepung jagung*
1 cawan santan pekat*
2 cawan air*
3/4 cawan gula kastor*
1/2 sudu kecil garam*

CARA PENYEDIAAN:-
  1. Bancuh semua bahan yg bertanda (*) tapis dan masak hingga naik wap. Sentiasalah dikacauguna whisk dan guna api sederhana jer dlm 5 minut - tutup api.
  2. Masukkan labu yg diparut tadi dan kacau rata.
  3. Tuangkan adunan ke atas permukaan lapisan bawah/pulut dan kukus selama 20 minit.
**Sementara tunggu adunan lapisan tengah masak, bolehlah sediakan adunan utk lapisan atas

LAPISAN ATAS

1/2 cawan tepung gandum
1/2 cawan gula kastor
1/2 sudu kecil garam
2 biji telor
300 ml air
100 ml santan pekat ~ santan kara
2 sudu kecil coklat emulco

CARA PENYEDIAAN:-
  1. Satukan semua bahan dan tapis ke dalam periuk.
  2. Masak hingga naik wap dlm 3 minit dan sentiasalah di kacau guna whisk
  3. Tuang atas lapisan tengah dan kukus selama 25 minit. Kelar2kan sikit permukaan lapisan tengah sblm tuang adunan atas. Pastikan tiada air di permukaannya. Sekiranya ada, lapkan guna kitchen towel
  4. Biarkan kuih betul2 sejuk barulah dipotong guna pisau plastik.

Selamat Mencuba :-)

3 comments:

Kakzakie said...

Sungguh sangat memikat mata dan selera. Kakak teringin nak mencubanyalah. Betul menarik sangat!

mama sara nur said...

Assalam
Sgt tertarik melihatnay
Cantik 3 lapisan
Cp resepi ye sb kena try sendiri ni

rahel said...

Salam Yana...memang tertariklah dg serimuka 3 rasa tu...pos sikit ke sabah...