Thursday, February 27, 2014

KEK SANTAN

Assalamualaikum dan salam sejahtera ^__^

Baru berkesempatan nak letak entry kek santan kat sini..dah berbulan2 buat tapi apa kan daya..virus M nak mengupdate blog banyak bebenor dalam jiwa :-P..Kek Santan ni memang sedap yer kawan2 sekelian..tak caya tanya kak MaDiHaA..betul kan kak sedap ;)..Yana pun dah 3 kali buat..sangat direkemen pada kawan2 untuk cuba kek santan nii..memang berbaloi :-)

Jutaan terima kasih pada Kak Chah Ramlan teman di FB yang sudi share resepi warisan keluarga beliau.. Yana mintak izin nak share kat sini pulak ye kak~~~


KEK SANTAN
Sunber : Kak MaDiHaA

BAHAN-BAHAN:-

4 biji telur
2 cawan gula kastor ~ yana guna 1 1/2 cwn 
1 sb ovellet
Daun pandan ( kisar dgn 3 cwn air )
2 cawan santan ( air pandan guna perah santan )
4 cawan tepung gandum*
2 sudu besar baking powder*
(*) ayak bersama

CARA PENYEDIAAN:-

  1. Satukan telur, gula & ovellet. Pukul hingga gebu dan berkrim
  2. Masukkan selang seli tepung gandum dan santan. Pukul lagi.
  3. Lenser bekas/loyang dgn majerin & panas oven 160c.( Yana & MaDiHaA alas dgn baking paper)
  4. Bakar 1 jam @ hingga masak
Selamat Mencuba :-)

6 comments:

Bbwana adienia said...

salam yana...

gebunya kek tu..geram tengok..sedap buat minum pagi or petang..bahan pun simple ja..rasa mau try la juga nanti..tq share resepi.

Gee® said...

Gebusnyaaa.... bak nak sepiring...

zana fahmi said...

eh..eh..mcm senang je. ni yg nak menggodek kek ni...
tq Yana n Madiha share resipi.

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

ye yana... kek santan ni mmg yg terbaikkk... akak dah 2 kali buat dlm tempoh yg hampir.. atas permintaan plak tu.. hehehe.. rmai yg sms akak tnya betul ke sukatan baking powder tu? lololooo.. kalau dah tertulis mcm tu betul ler tu... dah terang2 tulis 2 sudu besar.. kalau tulis 2 sudu tu barulah kompius.. sudu kecik ke sudi besar betul tak? harap pada penggemar kek santan.. memang wajib cuba.. mmg puas hati..

p/s: tiba2 plak blog akak jd rujukan yana... kan ke akak yg rujuk yana resepi tu? kekekeke... anyway TQ... hehe...

Anonymous said...

saya buat td ikut sukatan yg diberikan...tp apa yg sy dapati,
kek itu tawar..kedua luaran dia keras mcm batu...btw..tq

Anonymous said...

Tk payah letak minyak or butter ke??