Thursday, March 26, 2015

CHOCOLATE BUTTERSCOTCH MUFFIN

Assalamualaikum dan selamat sejahtera ^__^

Layan mapin cakelet dulu pagi ni deh..buatnya minggu lepas lagi..Tak sempat nak buat entry..Minggu ni agak bizi sikit..Kena amek tugas incik suami huhuuu..Beliau berkursus pulak seminggu kat Bangi..alahaii lambatnya Jumaat menjelma..sudah mula rindu nii hehee ^__^


Muffin coklat kegemaran anak2 dan bapaknya..Sebelum ni buat muffin vanilla kurang dapat sambutan..Last ibu yang kena habiskan huhuuu..Nasib baik buat setengah adunan jee..


Tq Tun untuk resepinya..K.yana share kat sini pulak yer..Bukti dah buat dan merasainya hihii..Jom semak resepi..sedapp tau..kaya dengan rasa cakelet ^__^


CHOCOLATE BUTTERSCOTCH MUFFIN
Resepi : Tun Telani

BAHAN-BAHAN:-
1 3/4 cups (219g ) tepung gandum
2 tsp baking powder
1/4 cup (28g) cocoa powder
1/2 cup butterscotch chips
75g butter
1 cup (190g) gula ~ yana letak 180g gula kastor
2 biji telur
1/4 cup air kopi ~ bleh guna air masak
1/2 cup susu ~ yana guna susu segar

CARA PENYEDIAAN:-

  1. Ayak tepung, baking powder dan cocoa powder. Masukkan butterscotch chips dan gaul dengan garfu
  2. Cairkan butter dan masukkan telur, gula dan susu. Pukul adunan hingga campur rata
  3. Tuang adunan ke dalam tepung dan gaul menggunakan senduk kayu hingga bercampur. Jangan over-beat ye..nanti muffin jadi tak gebu kalau still ada ketul2 sikit tu takpe
  4. Tuang dalam muffin cup. Tabur butterscotch chips kat atas jika suka. 1 adunan ni dapat 12 biji muffin size biasa. Bakar Pada suhu 200c selama 10 minit
Selamat Mencuba :-)

4 comments:

Kakzakie said...

Kakak tengok gambar pun tahu sedap. Apa lagi yg dpt makan ahalai..:)

Mayang ABDUL RAZAK said...

geramnya yana... montok-montok.. akak ni kalau bab kek atau sewaktu dengannya mmg antooo...

tun_telani said...

salam kak yana cayangg... lamanyaa xonline.. huhu.. bz sungguh! tq sudi mencuba.. mmg bdk2 suka la bila byk coklat ni

resep masakan india said...

Salam kenal kak dari Indonesia.. :)