Thursday, January 8, 2015

KEK COKLAT KUKUS ( Chef Hanieliza )

Assalamualaikum dan selamat sejahtera ^__^

Sambil2 layan citer hantu kat tv ni kita hupdate blog kejap..Boring la pulak..Anak2 dah tido..Incik suami berOT malam nii..hisshh kacau betul lah..baru nak bermesra sambil layan citer hantu ni dah orang call suruh masuk keje..seram la pulak bile tengok keseorangan ^_^


Moh kita layan dulu kek pertama 2015..Kek Coklat Kukus..Dah lama tak makan kek coklat kukus ni..Asyik duk membako jee..Alhamdulillah..kek ni sedap jugak tau walaupun bukan jenis kek yang naik menggebu..kek ni agak padat rasanya tapi sedapp..Bukan yana cakap tau tapi anak2 dan incik suami yang cakap..nak buat pun taklah susah sangat..Tak payah guna mixer bagai..kacau gaul dengan whisk dan spatula je..


Kek ni memang sedap makan macam tu je sebab dah terasa kecoklatannya tapi atas permintaan anakanda kena jugak buat krim coklat sikit..nak kek yang ada coklat leleh katanya..alahaii..cooking coklat pun xde..nasib baik ada secoit je lagi serbuk koko..bolehlah dibuat krim coklat..Janji nampak leleh kira oklah kan ^__^  Jom semak resepi~~~~~


KEK COKLAT KUKUS
Resepi : Chef Hanieliza
Sumber cuci mata : Kak MaDiHaA

BAHAN A ( kacau rata )

1 cawan susu cair
1 cawan air
1 cawan butter cair
2 cawan gula perang

BAHAN B ( ayakkan )

2 cawan tepung superfine
1/2 cawan serbuk koko
1 sudu kecil baking powder
1/2 sudu kecil soda bikarbonat

BAHAN C ( kacau rata )

1 biji telur ayam ( Yana & Kak MaDiHaA guna A )
1 sudu kecil esen vanila

CARA PENYEDIAAN:-
  1. Panaskan kukusan
  2. Kacau semua bahan A supaya sama rata
  3. Masukkan bahan B dan kacau lagi
  4. Masukkan bahan C dan kacau lagi supaya tidak bergentil
  5. Lapikkan loyang dan masukkan adunan
  6. Kukuskan selama 1 jam dengan api sederhana. ( bungkus kain penutup kukus )
  7. Hiaskan dengan krim coklat
Selamat Mencuba :-)

1 comment:

Amie said...

Wow! Cantiknya kejadian kek coklat tu Yana... mmmm... kalau di rumah kami, tak panjang umurnya anak-anak kerjakan.