Tuesday, June 3, 2014

PUDING LAICI DANGDUT

Assalamualaikum dan selamat sejahtera ^__^

Dessert berbuka minggu lepas..baru berkesempatan nak update hehee..Layan je lah puding yang tersangat femes dikalangan blogger sedikit masa dulu..rata2 dah buat puding nii..yana pun dah banyak kali buat..jom semak resepi dari akak chef  yang femes jugak nii Kak Hanieliza..tq yer akak chef..mintak izin yana share kat sini pulak~~~



PUDING LAICI DANGDUT
Resepi : Chef Hanieliza

BAHAN-BAHAN :-

10 gm agar2 serbuk atau 1 paket agar2 biasa ( 28 gram )
2 liter air
2 cawan gula
2 tin laici ( asingkan airnya )
1 tin susu cair

CARA PENYEDIAAN:-
  1. Masakkan agar2 serbuk atau agar2 biasa bersama air sehingga mendidih
  2. Masukkan gula. Biarkan mendidih lagi. ( Jika gunakan agar2 biasa kena tapis )
  3. Tutup api. Masukkan air laici dan susu cair. Kacau rata.
  4. Tuangkan dalam acuan ( terpulanglah nak acuan besar atau mangkuk kecil ). Bila dah sejuk masukkan dalam peti sejuk
  5. Hidangkan bersama buah laici yang diasingkan tadi.
NOTA:
Puding laici ni agak lembut sedikit..so, kalau nak makan potong ( jika gunakan acuan besar ) atau tuang dalam bekas dan gunakan sudu kecil untuk memakannya..


Selamat Mencuba :-)

2 comments:

adda syuhada said...

sedapnyerr....

Kakzakie said...

Kalau kakak dapat tu Yana kakak culik buah laici dan cerry dia dulu:)