Sunday, February 10, 2013

DONUT MAYO

Assalamualaikum dan salam sejahtera ^__^

Selamat bercuti CNY semua~ pagi yang indah ini kita bersarapan dulu dengan donut yang gebuss ~Donut Mayo..Kat rumah ni kalau buat donut, mesti kena ada sekali Bege Malaysia sebab yana tak makan sangat donut..yana lebih suka Bege Malaysia dengan sambal yang pedas meletopss ^^..

Pagi ni jimat masa sikit..Doh yang sama boleh jadi 2 jenis kuih untuk bekpes..Tq pada Ros untuk resepinya..Mintak izin yana share kat sini pulak yer ^__^..Jom kita makan dulu..kejap lagi nak keluar  bersuka ria bersama suami dan anak2 tersayang ^^


DONUT MAYO

BAHAN-BAHAN:-

330 gm tepung gandum
1 1/2 sudu besar mayonis
1 sudu besar susu tepung/skim milk
1 biji telur ( dipukul sedikit menggunakan garfu )
140 ml air suam
1 1/2 sudu besar marjerin
3 sudu besar gula
4 gm yis ( 1 1/2 sudu kecil )
sedikit serbuk gula sebagai salutan pada donut mayo nanti

CARA PENYEDIAAN:-
  1. Buat doh, Kaedah 1 penggunaan Bread Maker ( BM ), masukkan semua bahan dan ikut arahan menguli pada BM masing2 dan tekan Start, tunggu siap di uli dan boleh terus ke langkah no 4 di bawah.
  2. Kaedah 2, jika uli tangan, masukkan semua bahan doh dan uli hingga tidak melekat pada tangan. Tip untuk dapat doh yang lembut, ambil plastik bersih dan letakkan doh di dalam plastik tu, ramas2 beberapa minit, lebih kurang 5-10 minit. Keluarkan dan uli semula dalam bekas adunan, anda akan dapat yang lembut dan elastik.
  3. Kemudian perap doh dan tutup bekas adunan dengan plastik wrap dan biar doh naik 2 kali ganda. Selepas itu tumbuk-tumbukkan doh bagi mengeluarkan angin.
  4. Bahagi doh pada bebola kecil dan rehatkan selama  6 hingga 8 minit, kemudian bentukkan seperti donut, lubangkan tengahnya, biarkan naik dua kali ganda dan goreng sehingga keemasan, gunakan api sederhana, angkat dan salutkan dengan serbuk gula, sedia unuk dihidangkan.
Bege Malaysia pun ada ^__^
Selamat Mencuba :-)

3 comments:

Amie said...

Selamat bersukarian Yana... lebihan donut mayo & bege mesia tu biarlah kak Amie habiskan ye...he he heh.

Hafizah Mohamad said...

salam Yana...sedapnya tgk donut tu...bege m'sia tu pin sedap...yg tgh2 tu telur ke...bijak yana...he he he...kak fiza n famili pun suke sgt bege m'sia tu...tp x pernah try bua lg...pasni boleh la try buat...he he he

tun_telani said...

Salam sayang kak yana...
tun sgt2 suka mkn bege malaysia! donat pun suka jugak. nmpk gebus tu.