Wednesday, August 5, 2015

IKAN BAKAR MUDAH DAN SEDAP & AIR ASAM BUDU

Assalamualaikum dan selamat sejahtera...

Ikan Pari Bakar menu bulan puasa yang lalu..lamo bebenor baru boleh buat entry..kita layan pic je la ekk..pic tak basi kan hehee..memang sedap resepi ikan bakar ni..Bahan-bahan pun simple je..makan pulak cicah air asam budu yang pergghhh gitu ^__^


Tq pada tuan resepi..menurut kak Azie resepi ni asalnya dari tokey restoren kat Kangar..memang superb lah..InsyaAllah lepas ni boleh buat lagi..Tq jugak pada Kak Azie, Kak Amie dan Kak Malina yang sudi share resepinya~~~


IKAN BAKAR MUDAH DAN SEDAP
Sumber cuci mata : Kak Amie & Kak Malina Pg

BAHAN-BAHAN:-

1 kg ikan kembung - bersihkan - lumur dengan sedikit garam dan kunyit - ketepikan ~ yana guna ikan pari


Bahan perencah:
1/2 cawan pati santan 
2 sudu makan cili kisar
1 sudu teh serbuk kunyit
1 sudu teh garam / perasa pilihan
2 sudu makan minyak masak
1 sudu teh susu pekat

Cara:
1. Satukan kesemua bahan perencah.
2. Panggang atau bakar ikan. Setelah ikan masak, lumurkan dengan bahan perencah.
3. Baik-balikkan ikan
4. Bila mata ikan menjadi putih atau tersembul ke atas, angkat.
5. Hidangkan bersama sambal belacan, air asam atau ratah begitu saja.



Air asam budu terbaekk punya..sedap cicah dengan ikan bakar atau ayam bakar..tq ct resepinya..mintak izin yana letak sini yer~~

AIR ASAM BUDU
Resepi : Ct Zaliedana

BAHAN KISAR/TUMBUK :-
3 biji cili padi ( boleh tambah/kurang ikut selera )
2 biji cili merah
Sedikit belacan bakar

BAHAN LAIN :-
1 labu bawang besar ~ hiris nipis
1 biji tomato ~  didadu @ hiris nipis
1 biji cili merah ~ hiris nipis
2 biji cili padi ~ hiris 
Air asam jawa secukupnya
1 biji air perahan limau kasturi
1 sudu besar sos ikan
1 sudu besar budu
Garam dan gula/perasa secukup rasa

CARA PENYEDIAAN:-
  1. Campurkan semua bahan kisar kasar , budu,air asam jawa dan sos ikan.
  2. Perahkan jus limau. Masukkan garam, gula secukup rasa
  3. Simpan sekejap dalam peti ais supaya mesra semua bahan. Sedia untuk dihidang bersama ikan bakar, kerang rebus dan sebagainya
Selamat Mencuba :-)

3 comments:

Kakzakie said...

OK.. kakak pulak nak mencuba selepas ini.
Kakak suka ikan-ikan bakar ni Yana.

Bbwana adienia said...

terliur2 wana tengok ikan bakar tu..apatah lagi cicahan budu tu..memang meleleh air liur..huhu

LiNa_Pg said...

Assalam..
Tak sangka lak naik nm gak kt sini hihiii..sedapkan gabungan kedua² tu..
Ikn bkr tu ratah camtu pun sodap..tambh lak ada air asam budu lg umphhh..