Saturday, August 8, 2015

TERUNG GORENG BERLADO

Assalamualaikum dan selamat sejahtera ...

Menu yang simple mimple aje ^__^.. Terung Goreng Berlado..Macam biasalah walaupun resepi simple je tapi tetap nak mengugel jugak..Dah jadi kebiasaan kot..Nak masak je kena gugel 2 3 jam hehee..


Resepi Terung Goreng Berlado ni yana terskodeng kat rumah Kak Azie Kitchen..asalnya dari Kak Amie..Alahaiii..bertambah tambah makan nasi dapat lauk macam ni..2 biji yana sorang habiskan..abe cayang tak makan terung..angin katanya..tapi bini dia angin jugak..makan jee hehee~~~


TERUNG GORENG BERLADA

BAHAN-BAHAN:-
3 biji terung Taiwan ~ belah 2 dan potong 3 ~ rendam dalam air untuk elak lebam
1 sudu teh pati asam jawa ~ bancuh dengan sedikit air
1 labu bawang besar ~ mayang kasar
Minyak
garam/gula/perasa pilihan

BAHAN TUMBUK KASAR:-
4 biji cili merah
1 biji cili api ~ yana tambah
1 genggam udang kering ~ rendam hingga kembang dan toskan
3 biji bawang putih
3 biji bawang merah

CARA PENYEDIAAN:-
  1. Goreng terung hingga masak dan ketepikan
  2. Panaskan sedikit minyak dan tumis kesemua bahan tumbuk hingga pecah minyak
  3. Masukkan pati asam jawa, bawang besar dan biarkan seketika sehingga bawang layu
  4. Perasakan dengan garam/gula/perasa pilihan
  5. Padamkan api dapur dan sedia untuk dihidangkan
Selamat Mencuba :-)

No comments: