Tuesday, August 4, 2015

Yuk buat roti..BUN SOSEJ, BUN TUNA & BUN KOSONG

Assalamualaikum dan selamat sejahtera..

Dah lama bebenor rasanya tak meroti sendiri..Asyik beli je..Minggu lepas rajinkan diri buat..itu pun sebab anak dara dah bising ibu dah lama tak buat roti..Layan je la ekk..Dah takde idea nak membebel~~~ 



BASIC BREAD RECIPE
Resepi : Puan Roshayati Johari ( no link )
Sumber : Mamafahmi

BAHAN A
500 g tepung roti
100 g gula
1 sk garam
30g susu tepung
1 sk bread softener - optional ~ yana x letak
1 sk bread improver - optional 
4 sk yis @ 11 g yis mauripan

BAHAN B
250 ml air
1 biji telur - pukul sedikit ~ yana letak telur kuning je

BAHAN C
80 g marjerin

BAHAN D
Gula kasar - yana x letak

CARA PENYEDIAAN :-
  1. Gaul sebati bahan A
  2. Masukkan bahan B ke dalam bahan A dan uli sampai licin
  3. Masukkan bahan C dan uli sampai adunan tidak melekat ditangan
  4. Biarkan adunan naik 2 kali ganda selama 30 - 40 minit
  5. Tumbuk2 untuk keluarkan angin. uli sebentar, bulat2kan doh sebesar 50g setiap satu. Susun dalam loyang, spraykan sedikit air atas roti dan biarkan naik 2 kali ganda
  6. Taburkan gula kasar jika suka, spraykan sedikit air dan bakar pada suhu 180c selama lebih kurang 30 minit.
  7. Bila dah masak, keluarkan dan sapu dengan majerin untuk permukaan yang berkilat.
ATAU

KAEDAH BM
  1. Masukkan semua bahan kecuali Bahan D dlm Bread Maker, pilih setting doh ( dlm sejam setengah )
  2. Bila BM dah siap menguli, kuarkan dan tumbuk2 untuk buang angin dia.
  3. Bulat2kan doh sebesar 50g setiap satu. Susun dalam loyang, spraykan air atas roti dan biarkan naik 2 kali ganda.
  4. Taburkan gula kasar jika suka, spraykan sedikit air dan bakar pada suhu 180c selama lebih kurang 30 minit.
  5. Bila dah masak keluarkan dan sapu dengan majerin untuk dapat permukaan yang berkilat.

Selamat Mencuba :-)

3 comments:

Anna Qawina said...

pagi Yana
takde mood lagi nak meroti.
tumpang makan jela kat sini..hehe

cheq da said...

Sedapnya

Liza said...

akk pun selalu guna resepi ni yana, lembut kan..