Sunday, March 16, 2014

NASI DAUN LIMAU PURUT & AYAM BURMA

Assalamualaikum dan selamat sejahtera ^__^

Nasi Daun Limau Purut dan Ayam Burma gandingan yang mantop gitew ^__^.. Dah banyak kali jugak yana buat ayam burma nii..kalau tak ada idea nak masak apa memang ayam burma ni jadi pilihan..bahan2 memang selalu ada dalam esbox..Pada kengkawan bolehlah cuba gandingan Nasi Daun Limau Purut ni yer..nasi ni pun memang sedap..rasa seakan2 nasi lemak pun ada cuma bau aroma daun limau purut yang wangi membangkitkan lagi selera..

Tq pada Chef Zaidah untuk resepinya..Yana kopipes dari dapur Kak Ita and terskodeng kat dapur Kak Zila..tq pd dua2 akak yang terer masak itu ~~~




NASI DAUN LIMAU PURUT
Resepi : Chef Zaidah Mohd Noor ~ Buku Masakan Cita Rasa Malaysia 1000 Resepi Unggul

BAHAN-BAHAN:-

2 sudu besar margerin ~ yana letak butter
1.5 cm halia ~ kupas & hiris
2 ulas bawang putih ~ dihiris
4 ulas bawang merah ~ dihiris
1 batang serai ~ dititik
3 helai daun limau purut
Garam secukup rasa
500 ml air
125 ml pati santan
1 sudu besar stok ayam
2 cawan beras basmathi ~ dicuci bersih & toskan airnya
4 titik pewarna hijau

CARA PENYEDIAAN:-

  1. Panaskan margerin di dalam periuk. Tumiskan bahan2 hiris hingga wangi.
  2. Masukkan serai dan daun limau purut, kacau sebentar. Apabila dah harum, masukkan air, garam, santan, stok ayam dan beras
  3. Kacau sedikit dan biarkan sehingga air nasi kering
  4. Apabila kering, titiskan dengan pewarna hijau. Gaul sebati dan biarkan hingga nasi masak sepenuhnya


AYAM BURMA
Sumber cuci mata : Cheq Sue

 BAHAN-BAHAN:-

500 gm ayam~ potong pada saiz sederhana, cuci bersih dan toskan*
3 camca besar sos tiram*
1/2 camca teh serbuk kunyit* (*disatukan, gaul dan perap 20 minit )
1 camca besar rempah kari daging ( mat guna rempah Baba's )
1 cawan air 
1 kiub pati ayam
1 biji tomato ~ belah 4
15 helai daun pudina ~ yana ltk 4 helai jer..stok akhir ^^
Secubit garam
1 biji ubi kentang ~ yana tambah

BAHAN KISAR HALUS;-

3 biji cili merah ~ buang bijinya
2 ulas bawang putih
1 biji bawang besar
1 cm halia
1 batang serai ~ hiris halus

CARA NAK BUAT:-
  1. Satukan bahan kisar halus dengan serbuk kari. Panaskan minyak dalam kuali, tumis bahan kisar + serbuk kari tadi hingga harum, masukkan ayam, gaul rata dan masak sekejap hingga ayam kecut. Tuang air, kacau dan masak dengan api sederhana hingga mendidih.
  2. Masukkan pati ayam ( hancurkan ) dan secubit gula. Kacau dan masak hingga pekat. Akhir sekali masukkan tomato dan daun pudina, kacau rata, masak sekejap. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama hangat..

Selamat Mencuba :-)

3 comments:

mama sara nur said...

Assalam
Cantik nasinya 2 warna
Sedapp ni

Cheq Sue said...

cantik kejadia nasi tu yana... cheq sue ni boleh tahan lama dah tak masak... asyik bz manjang. miting...keje...miting

Jamie Atie said...

masyaAllah..bestnya..nak try la nanti yer..thanks for d resipi :)