Saturday, March 1, 2014

CUCUR UDANG RANGUP

Assalamualaikum dan selamat pagi ^__^

Bekpes yang simple mimple je utk hari ini..Cucur Udang Berjagung Rangup..rangup di luar lembut di dalam..dah feberet kami seisi rumah..Yana suka sangat guna resepi ni..sebelum ni memang fail kalau buat cucur..cepat keras and tak rangup..Terima kasih Kak MaDiHaA cayang sudi share resepi cucur nii..mintak izin yana share kat sini pulak yer ^__^


CUCUR UDANG RANGUP
Resepi : Kak MaDiHaA
Sumber cuci mata : Ct Zaliedana, Kak Izah 

BAHAN-BAHAN:- 

3 1/2 cawan tepung gandum *
1 sudu besar ( penuh ) baking powder* ( diayak bersama )
2 cawan isi udang 
1 cawan isi jagung ( yana & ct add )
3 cawan air sejuk
2 sudu besar knorr Pasti Sedap ( jika tiada boleh ganti dgn 1 sudu besar serbuk pati ayam ) ~ yana & ct letak serbuk ikan bilis
1 1/4 sudu kecil garam @ secukup rasa
1/2 cekak daun kuchai ~ dibersihkan & hiris 2 cm
1/4 biji kubis ~ dihiris halus, cuci & toskan ( Yana & ct xletak )
1 1/2 biji bawang besar ~ potong dadu
1/2 sudu kecil serbuk kunyit
1 biji telur
Minyak untuk menggoreng

CARA PENYEDIAAN :-

  1. Campurkan kesemua bahan2 dalam satu bekas yang besar kecuali air dan telur
  2. Gaulkan kesemua bahan2 tadi biar rata. Masukkan telur & air sikit demi sikit sambil dikacau rata. Habiskan kesemua air dan kacau rata.
  3. Panaskan minyak yang banyak secukupnya dengan api yang sederhana
  4. Ambil sesenduk kecil bancuhan cucur ( sebaiknya gunakan senduk nasi yg lebar tu ) lalu cucurkan ke dalam minyak yang telah panas dengan cara membentuk cucur membentuk menjadi bentuk yang agak lebar. Ulangi proses sehingga cucur memenuhi kuali
  5. Bila cucur dah timbul..cerai2kan cucur supaya tidak melekat antara satu sama lain. terbalikkan cucur & goreng sehingga garing ke dua2 belah
  6. Bila dah garing, angkat dan toskan
  7. Hidang cucur udang dengan sos cili kegemaran semasa panas2 atau suam2 untuk nikmati kerangupanya

Selamat Mencuba :-)


3 comments:

Amie said...

Hari2 bekpes gini pun tak pe Yana... sodap!

Hafizah Mohamad said...

simple tp sedap x pe....mmg berbaloi...rajin Yana...=)

Bada Ariff said...

salam perkenalan
seksi udangnye..