Wednesday, June 26, 2013

BANANA MUFFINS

Assalamualaikum dan selamat sejahtera ^__^

Alhamdulillah dapat bersua lagi malam ni di alam maya..sebelum membaringkan diri di atas tilam empuk moh kita jamu mata sat dengan mapin pisang~~~Dah lama buat baru dapat tayang kat sini^^ Mapin nih permintaan dari puteri tersayang..nampak je pisang kat tesco terus je jerit nak banana nak banana!! sungguh kuat jeritannya itu..amek je 5 biji pisang cavendish terus diam tersenyum gumbira..alahai anakku

Resepi mapin nih yana amek kat dapur adik Tun Telani yang sangat rajin memasak itu ^__^..memang keje senang kan Tun..pakai senduk je pahtu kita bako hehee..Kejadian mapin ni sangat lah sedapppp..lembut..gebuss..bagi penggemar pisang harus cuba resepi nii..tq Tun atas perkongsian resepi yang simple je nii tapi hasilnya cukup puas hati..jom semak resepinya~~~





BANANA MUFFINS
Resepi: allrecipe.com
Sumber cuci mata: Tun Telani

BAHAN-BAHAN:-

1 1/2 cawan tepung
1 sk baking powder
1/2 sk baking soda
3 biji pisang - mashed, tun guna pisang berangan~ yana guna pisang cavendish
3/4 cawan gula - boleh kurangkan sket klu xnak manis sangat
1 biji telur
1/3 cawan melted butter - Tun & yana guna minyak

CARA PENYEDIAAN:-
  1. Ayak tepung, baking soda, baking powder dan garam
  2. Gaulkan pisang, gula, telur dan butter dgn mangkuk. kaup balikkan tepung dalam adunan pisang.
  3. Masukkan dalam acuan muffin dan bakar 180c dlm 10-15 minit utk saiz mini atau 20-30 minit saiz besar
Selamat Mencuba :-)

7 comments:

Sheila Shafeareen said...

Assalamualaikum heee wahhhh suka akk negok muffin tu cantik kedaiannya...naik gebus,,,ingat nak cuba juga...

Asyifa Mustaffa said...

comel2 mapin dia...sure wangi ni....:-)

tun_telani said...

salam kak yana cayangggg... tun baru je bakar kek pisang semalam ^^
pagi ni wat cekodok pisang pulak. hihi.. duk kt kampung ni sgt gumbira memasak.

Chik Mimi said...

salam yana lama tak bertegur sapa sihat ko?

cik cek said...

lama dah tak bermuffin2 ni...nak mintak seketul dua la kat Yana...boleh kann..:)

Bbwana adienia said...

salam..

wah, gebunya mufin pisang tu..nampak sedap sangat apalagi time lapar skang ni..

Lemon Chic said...

you have a great blog ^ ^
you want to follow each other?
follow me and let me know with a comment
and follow you too :))


kisses
http://lemonchicbeautyfashion.blogspot.it/