Monday, June 10, 2013

NASI AYAM IPOH

Assalamualaikum dan salam sejahtera ^__^

Menu minggu minggu minggu yang lepas hohoho ^^..Ekceli Nasi Ayam Ipoh ni yana buat sempena sambutan anniversary kami yang ke 4 pada 30 Mei yang lepas..Tak sempat nak buat entry sebab anak-anak tak sihat masa tu..1st time Damia & Darwisyah demam serentak..kelam kabut jugak hidup kami sepanjang minggu tuh..dugaan~~~

Okess..males nak citer banyak pasal nasi ayam yang best sangat nih..dah ramai yang mencubanya..yana pun dah banyak kali buat..sedapppppp..Tq Kak Q sayang share resepi kesayangan~~~~

NASI AYAM IPOH

BAHAN-BAHAN:- ( Sekeluarga )

BAHAN NASI

4 mug beras
4 1/2 mug air rebusan ayam
2 inci halia*
3 biji bawang putih* ( bahan*ditumbuk lumat )
3 helai batang daun bawang ( ambik bhgn bawah dia..yg ada buah dia tu sekali )
1 sudu besar minyak bijan
2 sudu besar sos tiram
2 helai daun pandan
4 sudu mentega + sedikit minyak masak
1 sudu kecil garam

BAHAN AYAM

1 ekor ayam
3 biji bawang putih*
1 inci halia*( bahan* ditumbuk lumat )
3 sudu besar kicap lemak manis
2 sudu besar sos tiram dan 1 sudu besar cuka
1 sudu besar madu ( klu xde pun xpe ) ~ yana guna brown sugar
2 sudu besar kicap pekat ( optional )

BAHAN SUP

Air secukupnya
4 biji bawang putih ~ diketuk
3 inci halia ~ dihiris
3 helai batang bawang
1 biji sengkuang ~ dipotong dadu
1 sudu besar serbuk lada sulah
Garam

BAHAN CILI

10-15 biji cili burung
6 biji cili merah
sedikit halia ( ambil dari rebusan ayam )
5-6 biji bawang putih
1 biji limau kasturi/nipis
sedikit air dari rebusan ayam
garam dan gula secukupnya

BAHAN KICAP

5 biji cili burung
sedikit halia ( ambil dari rebusan )
4-5 biji bawang putih
kicap pekat dan kicap cair secukupnya
air rebusan ayam secukupnya
tepung jagung di campur dengan air secukupnya ( utk pekatkan )
2 sudu besar sos tiram

BAHAN TAMBAHAN

tomato, salad, daun sup dan bawang, timun, bawang goreng

CARA PENYEDIAAN:-
  1. Mula2 buat air rebusan ayam ( bahan2 dalam sup ) masukkan semua bahan kecuali sengkuang dan serbuk lada sulah. Tutup periuk dan masak hingga didih.
  2. Selepas air mendidih, masukkan ayam, biar ia masak selama 20 minit. Selepas 20 minit angkat ayam dan toskan.
  3. Cara untuk masak nasi, mula2 masukkan majerin dan minyak masak dalam periuk elektrik, biar ia mencair, kemudian masukkan bahan* yang telah ditumbuk lumat. Biar naik bau. Kemudian masukkan batang bawang dan daun pandan. Bila dah layu sikit masukkan sos tiram dan minyak bijan. Kacau2 sekejap kemudian masukkan beras, sedikit garam dan air rebusan ayam. Biarkan hingga nasi masak.
  4. Peneyediaan ayam. Ayam yang telah ditoskan tadi dimasukkan ke dalam satumangkuk besar. Masukkan bahan * yang telah ditumbuk lumat dan semua bahan2 lain. Kacau rata dan biarkan 1/2 jam. Selepas ayam diperap, bolehlah digoreng atau dibakar dlm oven. Kalau nak goreng jgn goreng terlalu lama. Agak2 dah bertukar kehitaman boleh diangkat terus.
  5. Cara penyediaan cili. Masukkan semua bahan didalam blender dan blend hingga hancur.
  6. Cara penyediaan kicap. Blend semua bahan kecuali tepung jagung. selepas blend isi dalam periuk dan panaskan atas dapur. Agak2 dah panas bolehlah dimasukkan tepung jagung dicampur air secukupnya untuk memekatkan kuah.
  7. Cara penyediaan sup, baki air rebusan tadi didihkan kembali bersama sengkuang dan serbuk lada sulah. Kalau air rebusan dah berkurangan bolehlah dicampur dengan air biasa. Masak hingga didih. Perasakan sup.
  8. Selepas semua dah masak, bolehlah dimakan..cara penyediaan..timun, tomato dipotong nipis2..daun sup dan bawang dipotong halus dan dimasukkan ke dalam sup tadi.

(nota: kalau ikut resepi asal...nasi tu letak skit lemak ayam kat dlm dia masa nak tumis tu..saya kadang2 kalau rajin buat..kalau malas saya tak letak pun...sup tu kalau tak dek sengkuang elok tambahkan rempah tumis  4 sekawan tuk naikkan rasa dia....)

Selamat Mencuba :-)

5 comments:

tun_telani said...

Salam kak yana cayangg.. happy belated belated anniversary... hihi... dh lama sgt dah kan :)
tun peminat tegar nasi ayam. xingat dh cuba atau belum resepi kak q nih. byk sgt resepi ayam yg ada. hihi

Kakzakie said...

Bila baca resepi bahan-bahan pun dapat agak dia punya sedapnya... tengok gambar laaaagilah. Memang mantops!!

Qhaifa Nur said...

special menu ni...untuk aniversary
sedapnya...

Nadz Nazharzan said...

Assallamualaikum Yana..

Wahhh..potongan ayam dalam pinggan tu dah sebiji macam kat kedai makan.. Akak nak sehidangan boleh?

NURSHAKIRA ABDUL HALIM said...

singgah sini jap! blogger, jom join GA ni.. big punya.. hehe :)

http://diarisedetiklebihfarisha.blogspot.com/2013/05/1st-big-giveaway-diari-sedetik-lebih.html