Tuesday, May 14, 2013

NASI LEMON

Assalamualaikum dan salam sejahtera ^__^

Nasi Lemon menu minggu minggu minggu yang lepas hihii..Dah tak ingat bila buat nasi nih..punye ler bizi sampai tercicir menu nan satu nih ^^

Tq Kak Liza share resepi dari Pak Engku yang femes amos tuh..Dah lama masuk list baru berkesempatan nak mencubanya..Alhamdulillah..sedap..tengok en.suami makan berselera je..mula2 risau juga nak masak nasi nih kot2 ada terasa masam lemon confem en.suami hilang keseleraannya hihii..Tapi Alhamdulillah..seperti yang telah diwar2kan oleh Kak Liza, nasi lemon ni memang takde rasa masam..bau wangi menusuk kalbu ^^

Okess..jom semak resepinya ^__^




NASI LEMON
Resepi Asal : Pak Engku ( Resepi Kenduri Kahwin Pak Engku )
Sumber cuci mata : Kak Liza @ Intai Dapur

BAHAN-BAHAN:-

1 kg beras basmathi
100 gm marjerin
1/2 tin susu cair
1/2 sk serbuk kunyit
1 biji lemon ( parut & ambil jusnya )
1 liter air
Garam, serbuk perasa

BAHAN-BAHAN TUMIS

3 ulas bawang merah - kisar
2 ulas bawang putih - kisar
1 inci halia - kisar
1 tangkai daun sup - potong
1 tangkai daun pudina

CARA PENYEDIAAN:-

  1. Panaskan marjerin dan masukkan bahan-bahan kisar, goreng hingga garing.
  2. Masukkan bahan tumisan yang lain hingga naik bau.
  3. Masukkan air, susu cair, serbuk kunyit/pewarna, garam, serbuk perasa, kulit lemon parut dan kacau sebati.
  4. Akhir sekali masukkan beras dan biarkan hingga masak.
Selamat Mencuba :-)

3 comments:

Amie said...

Cantiknya nasi lemon tu Yana... yana guna beras basmathi pusagold ye...

Hafizah Mohamad said...

Salam Yana Sayang...cantiknya nasik lemon tu...sedap tgk....gabungan ayam yg mantopsss gitu...sedapnya...terliur kak fiza....slurrppp....

rahel said...

Sedapnya nasi lemon....kita suka mkn ngan ikan sambal atau pun ayam masak cili...