Wednesday, August 1, 2012

AGAR-AGAR SANTAN PANDAN

Assalamualaikum dan salam 12 Ramadhan..Alhamdulillah masih diberi kesempatan untuk bersua dengan teman2 di alam maya yang makin meriah sejak Ramadhan menjelma..banyak perkongsian ilmu masakan dapat dikongsi bersama dikala tengah pening kepala berfikir nak masak apa untuk berbuka dan bersahur nanti ^^..

Semalam untuk pemanis mulut waktu berbuka yana buat agar-agar santan pandan..kali ni buat jadi tak berlapis pulak..hmm.xtau dimana silapnya tapi xpe lah..janji sodappp..terasa lemak2 santan tuh..suka sangat tengok En.hubby dgn damia makan..lepas satu satu masuk mulut..Tq pada kak hana share resepi yang mudah nii..nak buat pun kejap ajer..godek2 skit dah siap^^..Okess..jom layan..yana nak kuar p tesco pulak jap g..barang dapur dah abis..huhuuuu..nanti malam baru yana BW yer..jumpa lagiiiii :-)


AGAR-AGAR SANTAN PANDAN
Resepi : KAK HANA

BAHAN-BAHAN:-

10g serbuk agar-agar
1 cawan  gula
1100 ml air ~ 250 ml yana blend bersama 5 helai daun pandan
170 ml air campur 1 paket santan serbuk - yana guna santan kotak
1 biji telur dipukul dengan santan tadi
Secubit garam
5 helai daun pandan ~ blend bersama 250 ml air

CARA NAK BUAT:-
  1. Masak air dengan gula dan daun pandan hingga mendidih.
  2. Kecilkan api. Tuangkan campuran santan dengan telur, garam dan kacau terus hingga adunan santan timbul dan berbintil2.
  3. Tuang kedalam loyang atau acuan.
  4. Sejukkan dalam peti sejuk sehingga mengeras baru potong.
Selamat Mencuba :-)

5 comments:

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

salam yana...

sedap ni.. segar je lalu kat tekak kan.. suami akak sukalah kalau agar2 santan pandan ni.. kalo puding2 lain payah sket dia nak layan..

quinnie said...

rajinya buat agar..makcik buat agar2 merah langsung kita tak makan..tah le mood puasa thn ni tak teringin lak..hehehhe

Zaliedana said...

Mak ct selalu ler wat agar2 santan gula merah ke pandan ke,kmi panggei agar2 lumut,hehe...ct xnh wat sendri lagi,huhu..

Amie said...

Lawanya... lembut aje warnanya, alahai Yana...lagilah kalau yang sejuk, cepat je lalu tekak terus ke perut!

zila norazila said...

mmg dh lama x buat..teringin nk makan tp malas btl la..tumpang mkn disini jew la:)