Friday, October 31, 2014

APAM MENTEGA GULA HANGUS

Assalamualaikum dan selamat sejahtera ^__^

Kuih Apam Mentega ni yana buat minggu lepas lagi..Ramai sangat kengkawan yang tayang kat FB haruslah kita terliur kan hihii..Dah banyak kali jugak yana buat..memang tak pernah puas makan.. anak2 pun memang suka sangat kalau ibu buat kuih macam nii..laju je makan..nyumm..nyumm ~~


APAM MENTEGA GULA HANGUS
Resepi : Kak Sofea
Sumber cuci mata : Kak Yatie

BAHAN-BAHAN :- ( +-50 biji )

Bahan (A) Bahna2 untuk gula hangus :-
1 1/2 cawan gula pasir
1 cawan air ( Yana & Kak Yatie guna air panas dan tuang sikit2 )
250 gm mentega

BAHAN (B)
3/4 cawan gula castor
4 biji telur
3 cawan tepung gandum ayak bersama
2 sudu teh soda bikarbonate
1 tin susu cair
1 sudu teh esen vanila

Cara penyediaan gula hangus:-
  1. Masukkan gula dalam periuk, masak dgn api perlahan hingga gula larut dan berwarna perang
  2. Padamkan api ( utk mengelakkan air gula terpercik semasa kita tuang air ) dan masukkan air. Nyalakan semula api dan kacau hingga semua larut dan masukkan mentega, kacau rata dan ketepikan.
CARA PENYEDIAAN ADUNAN APAM MENTEGA
  1. Putar gula, telur dan esen vanilla hingga kembang dan masukkan gula hangus yang panas tadi.
  2. Kemudian masukkan susu selang selikan dengan tepung gaul semua hingga sebati.
  3. Perap selama 1/2 jam.
  4. Panaskan pengukus dan acuan lompang. Tuangkan adunan ke dalam acuan yang disapu sedikit minyak. Adunan ini jika dituang penuh kedalam acuan pun tak mengapa sbb semasa masak dia tak naik melimpah.
  5. Jika guna acuan lompang kukus selama lebih kurang 15 minit - 20 minit. Tutup pengukus dengan kain supaya wap tidak jatuh ke bawah

Selamat Mencuba :-)

3 comments:

Bbwana adienia said...

Mudah ja nak buat kan..comel ja kejadiannya

Amie said...

Yanaaaa cayaaaanggg.... Kak Amie dah berkira2 nak buat apam ni, bahan semua dah ada, tapi belum sampai masanya apam datang ke dapur... lama sungguh tak buat apam yang sangat sedap nih!

Amie said...

Yanaaaa cayaaaanggg.... Kak Amie dah berkira2 nak buat apam ni, bahan semua dah ada, tapi belum sampai masanya apam datang ke dapur... lama sungguh tak buat apam yang sangat sedap nih!