Tuesday, October 28, 2014

CONGO BARS

Assalamualaikum dans selamat sejahtera ^__^

Alhamdulillah masih bernafas hari ini..syukur padaMu Ya Allah~~~
Dah bersawang blog kesayanganku ini..Puan tanah cuti panjang..Ekceli, percutian kali ini tidak dijangka sama sekali.. tibe2 je berlaku..huhuu sebenornya my lappy rosak..huwaaaa rasa nak nangis jee..pertama kali beliau rosak selepas lebih 5 tahun menggunakan perkhidmatannya..melayan ratusan rm jugak ni nak membaik pulih kembali beliau hihii..

Okess lah..untuk panaskan enjin blog kembali kita layan congo bars dulu yee..dah banyak kali jugak yana buat sebab senang yang amat dan paling penting sedapp..antara kek feberet yana ^__^~~ Moh layan je la ekkk~~~



CONGO BARS
Resepi : Rima
Sumber cuci mata : Kak Ita Masam Manis

BAHAN-BAHAN:-

315 gm tepung gandum
2 1/2 sudu kecil baking powder
1/2 sudu kecil garam
150 gm butter
320 gm gula perang - boleh kurangkan ~ yana letak 270gm
3 biji telur
1 sudu kecil esen vanila
250 gm chocolate chips
1 cawan kacang pican atau apa2 kekacang - optional ~ yana letak walnut
Kepingan badam untuk taburan - optional

CARA PENYEDIAAN:-

Ayak tepung, baking powder dan garam dalam bekas besar dan ketepikan.
Dalam bekas lain campurkan gula perang bersama mentega dan kacau rata sehingga butter melarut.
Masukkan telur sebiji demi sebijik dan putar sebati.
Masukkan esen vanila.
Masukkan tepung , baking powder dan garam yang telah di ayak dan kacau rata. Akhir sekali masukkan chocolate chips dan kekacang dan gaul sempurna.
Tuangkan adunan kedalam tin pembakar ukuran 13 X 9 yang telah digris dgn butter dan dialas dgn kertas minyak.
Ratakan permukan adunan dan taburkan kepingan badam dan chocolate chips jika suka sebagai hiasan.
Bakar pada suhu 170C selama lebih kurang 30 minit atau sehingga permukaan atasnyer kuning keemasan. Jangan terlebih bakar.


Selamat Mencuba :-)

1 comment:

Kakzakie said...

Yana mesti kata senang dan sedap tapi kalau tak rajin ni semua tak menjadi Yana. Ilmu pun kena ada juga ni... barulah sedap:)