Friday, November 2, 2012

SUP KAKI AYAM PEDAS

Assalamualaikum dan selamat sejahtera ^__^

Hari ni yana nak tayang menu yang sangat lazat hingga menjilat ke tulang hihii..Sup Kaki Ayam Pedas resepi dari Kak Mas Duniaku..tersangatlah sedap bagi penggemar kaki ayam macam yana nii..12 ketul settle yana abiskan sorang ajerk..ralit betul dapat meratahnya ^_^..Pada yang tak gemar kaki ayam tuh..jeling2 je lah ekksss ^^

Tq Kak Mas dan jugak ibunya sudi share resepi superb nii tapi sorry Kak Mas..yana terderhaka sikit..Yana x goreng dulu kaki ayam tu..Yana rebus semua dgn bahan2nya..walaupun rebus rasanya tetap sedapp menyengat hehee :-)..lagi satu, yana tak tau pulak banyak khasiat rupanya kaki ayam..tau makan ajer..Nak tau khasiatnya bleh singgah kat dapur Kak Mas yer ^__^





SUP KAKI AYAM PEDAS

BAHAN-BAHAN:-

12 ketul kaki ayam
5 biji cili kering ikut pedas ~ potong 2 jer
halia ~ potong nipis2
2 ulas bawang putih ~ tak payah kopek kulit ~ basuh bersih
2 sudu besar sos lada hitam ( klu xde, sos tiram + lada hitam yg ditumbuk )
1/2 kiub ikan bilis
sedikit kicap lemak manis
Garam jika perlu
air tepung jagung secukupnya

CARA MEMBUATNYA:-

  1. Basuh bersih2 kaki ayam. Mas rendam kejap dgn cuka kurma dan bilas sebersihnya, boleh juga guna tepung.
  2. Ambil towel bersih @ kitchen towel, lap kaki ayam tu hingga kering, ini untuk mengelak kaki ayam meletup masa proses menggoreng nanti.
  3. Panaskan minyak dalam periuk dan masukkan kaki ayam tadi, tutup periuk dan biarkan kaki ayam tergoreng hingga coklat2 sikit, tutup api dan biarkan kaki ayam tu, terus jer tuang minyak kebekas minyak.
  4. Kemudian masukkan air panas kedalam periuk yang ada kaki ayam tadi, agak2 tenggelam kaki ayam tu.
  5. Masukkan juga cili kering, halia, bawang putih, sos lada hitam ( @ sos tiram+lada hitam tumbuk ) dan kiub ikan bilis. Masak dengan api perlahan hingga kaki ayam lembut.
  6. Kemudian masukkan sedikit kicap lemak manis dan rasa. jika ok, masukkan bancuhan air tepung jagung dan kacau, kepekatan kuah bergantung pada selera masing2 yer..
  7. Tutup api dan boleh hidangkan..
Selamat Mencuba :-)

7 comments:

Mas said...

yana... :)
TQ yerk sudi mencuba sup kaki ayam pedas nie,..
sedappppp kan...
geng la kita yana...
akak pun tersangat la suka kaki ayam...
best....
tak pe derhaka...he3

zila norazila said...

yana..
sihat tak nie..:)) rindu la..sedapnya nampak kaki ayam tue..kecurr akk :)

Qhaifa Nur said...

jarang makan kaki ayam ni..masak sup sedapkan terasa lembut2 isi kakinya....
tgk yg ni pun dah terliur.....

Cik Awin said...

amboi2...sedapnya sup kaki aym pedas tu...

~~zana@pb~~ said...

Yana, org kata makan kaki ayam ni awet muda, ye ke? dulu2 akak tak makan tapi bila umor meningkat, semua akak bedall. Bagaimana pun jarang juga buat sup kaki ni.

Amie said...

Bestnya asam pedas kaki ayam... bonda mentua Kak Amie biasa masak gini, dia bubuh sekali leher ayam.

rahel said...

sedapnya sup kaki ayam pedas...konpem tak toleh kiri n kanan..hehehe