Sunday, July 12, 2015

AGAR-AGAR LAPIS BISKUT MARIE

Assalamualaikum dan selamat sejahtera ^__^

Agar-agar Lapis Biskut Marie..dessert iftar kami yang ke berapa ntah..dah lupa hehee..Ekceli minggu lepas yana sekeluarga dapat jemputan untuk berbuka..So, meme dapur tak berasap lah..hari2 berbuffet..Sahur pun tak masak..masing2 makan roti makan biskut ^__^



Agar-agar lapis ni yana buat setengah adunan je..Cukuplah untuk kami yang tak makan banyak nih ^__^..Terima kasih pada tuan empunya resepi..kalau nak tengok cara buat lapisan cantik boleh tengok SINI ye..~~Agar-agar yana ni terlebih biskut marie..sengaja letak lebih sebab nak habiskan stok..sedap je makan bila gigit biskut marie tu..Jom semak resepinya ^__^


AGAR-AGAR LAPIS BISKUT MARIE
Resepi:- DapurCik Wan
Sumber cuci mata : Fizalgk.blogspot.com

BAHAN-BAHAN:-

10gm agar-agar serbuk
1000ml air
200ml santan ~ yana guna santan kotak
250gm gula ~ yana letak 240gm
1 biji telur
100gm biskut marie
1 sk pewarna kuning

CARA PENYEDIAAN:-
  1. Masak serbuk agar-agar bersama air, gula dan pewarna kuning
  2. Susun lapisan biskut marie di dasar loyang
  3. Bila agar-agar dan gula dan menggelegak/masak, kecilkan api dan ambil lebih kurang 1/4 cawan dan curahkan perlahan2 ke atas lapisan biskut marie
  4. Ambil lagi 1/4 cawan adunan agar2 tadi dan ketepikan
  5. Masukkan santan yang telah dicampurkan dengan telur ke dalam periuk adunan agar2 tadi dan kacau sehingga masak
  6. Tuangkan adunan agar-agar bersantan ke dalam loyang
  7. Susun biskut dilapisan atas.
  8. Akhir sekali, ambil 1/4 cawan agar agar tadi dan tuangkan dengan perlahan sebagai lapisan teratas
* untuk dapatkan layer yang cantik, kena pastikan layer by layer tu betul2 sejuk..masa CW buat ni tak sempat tunggu nak kejar masa..

Selamat Mencuba :-)

No comments: