Monday, April 8, 2013

AYAM PALEMBANG

Assalamualaikum dan selamat sejahtera :-)

~ Gandingan bersama Nasi Beringin ari tu ^^ Ayam Palembang yang sedappp hingga menjilat jari jemari hihii..Resepi asalnya daging..yana tukar jadi ayam sebab kat umah nih kurang laku sikit kalau masak daging..Kalau buat ayam memang laku sangat ^^..Tq pada tuan empunya resepi Kak Maria Hakem mintak izin yana share kat sini pula yer kak ^^..Tq jugak pada Kak MaDiHaA dan Kak Amie atas perkongsian resepi yang superb nih..dah 3 kali yana buat minggu lepas..En.Laling dgn damia suka sangat (^__^)



Ayam Palembang
Resepi : Kak Maria Hakem
Sumber cuci mata : Kak MaDiHaA & Kak Amie

BAHAN-BAHAN:-

700 gm daging~ yana tukar ayam
2 batang serai ~ dititik
500 ml santan pekat - boleh ganti dgn kerisik ~ MadiHaA & yana masukkan kerisik homemade anggaran 3 sudu besar
1 cawan kicap lemak manis cap kipas udang ( Habhals )
minyak
( MaDiHaA tambah 1/2 batang carrot & sebiji bawang besar yang dibelah 6 )

BAHAN KISAR

1 labu bawang besar
5 biji bawang merah
3 ulas bawang putih
2 cm halia
3 cm lengkuas
15 biji cili kering

Rempah penumis:

3 cm kulit kayu manis
2 kuntum bunga lawang
2 kuntum bunga cengkih
3 biji buah pelaga

CARA PENYEDIAAN :-
  1. Panaskan minyak secukupnya dan tumis bahan kisar, bahan penumis bersama serai sehingga pecah minyak.
  2. Masukkan daging dna gaul sebati. Tutup kuali dan masak dengan api sederhana sehingga keluar air daging dan biarkan seketika.
  3. Masukkan kicap dan diikuti dengan santan. Biarkan masak hingga daging mula empuk.
  4. Kacau sekali-sekala sehingga masak dan kuah menjadi pekat.
P/S: Menurut Kak Maria Hakem, jika tidak mahu masukkan santan dan rajin buat kerisik, eloklah masukkan kerisik


Selamat Mencuba ;-)

5 comments:

Anna Qawina said...

Aslmkm Yana..
Ya ampoonn..lamanya x jalan2 kat blog..hehehe..sihat ye?
sedapnya lauk..mintak skt utk lunch boleh?

tun_telani said...

Salam kak yana cayanggg~~~
sedap nmpk ayam nih, lebih kurang ayam masak hitam yg tun copy dr dapur kak yana aritu, cuma ada kerisik ye.. kerisik tu yg buat lg wangi tu kan. tun x bape rajin wat kerisik, jd mesti ada stok kerisik yg beli kt kedai. hihi

Sue @ Nenie said...

Assalamualaikum...Dah beberapa kali tgk paparan ayam ni kat blog2 masakan...teringin nak buat tapi belum terbuat2 lagi...Bilalahhhh nak sampai seru membuatnya

Kakzakie said...

Oh.. lawan dgn nasi beringin ye Yana. Tapi kakak tengok kalau makan dgn nasi putih pun dah sedap apa lagi kena dgn nasi beringin mahu 2 pinggan tak cukup:)

Amie said...

Yana cayangggg... memang gabungan mantap tu nasi beringin dengan ayam palembang! Kak Amie belum sempat lagi buat ayam palembang... ari tu guna daging...tapi akhirnya ketawa sendiri sebab kejadiannya hitam legam he he hehh tapi sedapkan masakan begini kan Yana...