Monday, October 29, 2012

SOTO AYAM

Assalamualaikum dan salam Aidil Adha.........^____________^

N3 pertama bulan Oktober..Dah sampai penghujung baru dapat menjenguk ke dapur maya ni..Tersangatlah riang gembira hati dapat memegang cik lappy kembali setelah hampir sebulan berselimut dalam beg ^_*..Ekceli, yana still di kampung halaman..dah 3 minggu kat sini untuk habiskan baki tempoh berpantang ~ dah abis pantang pun ^^ Walaupun berada disamping mama tapi sedih  sebab kena berjauhan dgn Encik laling tersayang..huhuhuuu..dah 2 minggu x bertentang mata..tahun ni Aidil Adha tanpa suami..sadisnyaaa :-(

Okess..don't sedih2..krg muka cepat kedut huhuhu..kita senyum panjang2 (^_____^) walaupun dalam hati hanya tuhan yang tahu tahap kerinduan pada insan tersayang yang jauh dimata..kuikuii..

Moh kita layan dulu n3 pembuka bulan ini..Soto Ayam resepi Kak Yati..dah banyak kali yana buat sebab suka sangat makan soto..habis je pantang terus buat sebab dah teringin sangat nak makan walaupun ada aksesori xcukup ^^..Tahun ni jgk tak sempat nak tayang lauk pauk raya aji..tak sempat nak snap gambar pun..biasalah bizi jaga anak hihiii..pe2pun layan dulu Soto Ayam nii..Yana nak singgah umah kengkawan pulak..dah banyak resepi2 best ketinggalan.. jumpa lagiiiiii...


SOTO AYAM

BAHAN-BAHANNYA:-

Nasi impit secukupnya
1 ekor ayam - dipotong 4 ( 3 kpg digoreng dan 1 kpg dicincang kecil2 )
3 sudu besar rempah sup / rempah soto ~ yana guna rempah soto mak siti
1 ketul sup bunjut adabi
1 sudu besar lada sulah - ditumbuk lumat
1 ketul kiub pati ayam
6 cawan air atau secukupnya

BAHAN TUMIS

Rempah tumis ( 1 kayu manis, 1 bunga lawang, 2 biji buah pelaga & 2 biji bunga cengkih )
2 biji bawang merah - dihiris
2 ulas bawang putih - dihiris
2 batang serai - dititik
2 cm lengkuas - dititik

BAHAN KISAR

1 biji bawang besar* 
5 ulas bawang merah*
3 ulas bawang putih*
1 inci halia*

Bahan untuk tabur dan di makan bersama nasi impit

1 mangkuk kecil tauge
1/2 cawan kacang tanah - digoreng
1 paket kecil suun - digoreng
sambal kicap secukupnya 
2 tangkai daun sup dan daun bawang - dihiris halus
Sedikit bawang goreng
Garam dan sedikit gula

CARA PENYEDIAANNYA:-

  1. Kisar halus bahan yang bertanda *
  2. Sementara itu goreng 3 keping ayam yang dilumur sedikit garam dan serbuk kunyit hingga sedikit garing. Angkat dan ketepikan dahulu.
  3. Panaskan sedikit minyak di dalam periuk, tumiskan rempah tumis, bawang merah dan bawang putih yang dihiris, serai dan lengkuas yang telah dititik hingga naik bau, kemudian masukkan bahan kisar, kacau hingga garing.
  4. Masukkan rempah sup dan serbuk lada sulah, kacau sebati dan masukkan kiub ayam. Masukkan air dan ayam yang dicincang tadi. Gaul rata.
  5. Masukkan sup bunjut.
  6. Biarkan mendidih. Masukkan garam dan sedikit gula. Kacau rata.
  7. Sekiranya rasa dah ok, matikan api dan bolehlah dihidang bersama nasi impit.
  8. Sementara itu siat2kan isi ayam hingga habis.

Selamat Mencuba ;-)


2 comments:

tun_telani said...

Salam windu kak yana cayangggggg~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ wahhh.. sama laa n3 kita kali nih.. dh habis pantang ye, cepat je masa berlalu.. tun ondway ke kelantan niii, alang2 tgh cuti sem, blk usm jap settlekan apa2 yg x settle. laling tun xcuti, so bakal windu2 utk 2minggu jugak. huhu..

norlieharumaini said...

alahai.... sedapnya.. suka sangat