Saturday, January 7, 2012

KEK DURIAN EKSPRESS

Assalamualaikum dan selamat petang sabtu semua..petang ni juz nak tayang Kek Durian yana buat minggu lepas utk buah tangan blk ke kg..masa cuti2 malaysia ari tu dapat byk buah doyan dari Taiping..dah x larat nk mkn doyan byk2 tapi Alhamdulillah rezeki org nak bagi..kita amek jer..blk umah yana frozen and buat tempoyak sikit..Sebelum ni Yana pernah buat Kek Durian resepi CMG..kali ni resepi dari Kak Besah MyResepi pulak..mudah dan cepat jer nak buat..namanya pun Kek Durian Ekspress kan..semua blend jerr..so, sape2 yg baru nk blaja nk bt kek mcm Yana ni..bleh lah cuba resepi nii..mst jadi ^_^

KEK DURIAN EKSPRESS



BAHAN-BAHAN ( SEBIJI KEK UKURAN 20 CM )

1 1/2 cawan tepung berserbuk penaik ( self raising flour ) klu guna tepung biasa, ayak dgn 1 sudu teh baking powder )
3/4 cawan gula pasir
1 biji telor
3/4 cawan bancuhan 3,4 ulas durian + susu segar@susu cair ( bancuhan susu tepung pun boleh )
1/3 sudu teh garam
3/4 cawan minyak jagung @ kacang @ sawit, semua ok
1/2 sudu teh soda bicarbonate

CARA NAK BUAT:-
  1. Blend telur, gula, garam dan bancuhan durian hingga gula hancur. Masukkan minyak & blend 5 saat. Masukkan soda bicarbonate, blend lg 5 saat. ( guna blender cili jer )
  2. Masukkan tepung dlm mangkuk, lalu curahkan bahan mesin sambil dikacau rata menggunakan hand whisk tapi kalau nak senang, setelah dikacau rata masukkan semula dlm blender & blend 5 saat. 
  3. Masukkan dlm loyang yg telah dialas kertas & disapu minyak. Bakar 170c selama 40 minit @ sehingga masak. ( jgn lupa panaskan oven terlebih dahulu sebelum mengadun kek ).
  4. Bleh juga dimasukkan dlm cawan kertas @ muffin.
Selamat Mencuba :-)

16 comments:

Totie@Tomy said...

sedapnya..tp sayang tak bole makan..

Amie said...

Yana,
terbau sampai rumah kak Amie... tu pasal cepat2 datang sini takut habis! sedap ni minum dengan secawan teh dipetang yang redup begini!

EmbunRosaliza said...

assalam yana, sedapnya kek durian, tp durian xdak lak nk vuba huhu

Cendana Kasih said...

kek doyan yer...ermmm...terbau2 doyan sampai sini...hehe

norlieharumaini said...

sedapnya kek doyan tu..

tun_telani said...

adoii.. terbau2 doyan kt idung ni kak yana oi... kalau duk kt kg lagi boleh la menerai.. dh balik bintulu terpaksa laa kelip2 je nengok nii.
ps: hahahha.. word verify arini ni "penat" ;p

nuwairani ismail said...

wah! siap sebijik kek lagi hari ni... kek durian plak tu...rasa2 mcm tak pernah lagi makan kek durian seumur hidup ni...kat sabah mahal sgt la harga durian...tak termampu nak beli..

rahel said...

Memang best kek durian kak besah ni..Rahel pernah try jugak.

Yana Shaiful said...

@Totie>xpe..abis pantang lepas nii makan semua hihii

Yana Shaiful said...

@Kak Amie> jom kak mkn sama..byk lg nii :)

Yana Shaiful said...

@Kak Rosa>beli doyan skg kak..rugi xcuba hehee

Yana Shaiful said...

@Kak CK>suka sgt bau doyan..wangi jerr :)

Yana Shaiful said...

@Norlie>tq..nnt cuba lah..sedap :)

Yana Shaiful said...

@Tun>hahaa..cian nya bleh kelip2 jer..samalah kita..k.yana kepenatan jgk 2 3 minggu..rest xckp lg :-)

Yana Shaiful said...

@Nani>k.yana pun dh lama xbeli doyan..rezeki org bagi jer..kdg2 tu rs jemu jgk tp bt kek senang skit..bleh bg kat jiran :-)

Yana Shaiful said...

@Rahel>haah..prasan jgk rahel dh bt.. lg cantik dr yana punye kan hihii