Friday, April 3, 2015

KUIH SERI MUKA BAKAR

Assalamualaikum dan selamat sejahtera ^__^

Rasa teruja sangat nak cuba buat kuih kegemaran anak2 yana ni..kuih seri muka tapi versi bakar.. Sebelum ni memang tak tahu ada seri muka yang boleh dibakar..Bila dah jumpa resepi versi bakar terus bersemangat nak cuba~~


Bila gigit seri muka ni rasa macam makan kuih bakar pandan dan pulut..sedap pulak gabungannya..Alhamdulillah..anak2 tetap suka cuma kakak damia je kurang sikit nak makan bila tengok ada yang gelap2 kat atas tu..Katanya ibu buat kuih hangus..Habis dibuang kerak2 atas kuih tu hihiii..



Terima kasih kak Azie share resepinya..InsyaAllah lepas ni boleh buat lagi..Penggemar kuih seri muka harus cuba versi bakar ni tau..memang sedap dan enak gitu ^__^


KUIH SERI MUKA BAKAR
Resepi : Azie Kitchen

BAHAN LAPISAN BAWAH
500gm beras pulut
300ml santan pekat
300ml air
2 sudu kecil garam halus
sedikit minyak masak ~ esp, jika guna santan kotak

CARA PENYEDIAAN:-
  1. Rendam pulut sekejap. Basuh bersih dan toskan. Masukkan pulut, santan dan garam ke dalam loyang. 
  2. Kukus selama 30 minit. Bila masak, digaul rata dan pindahkan ke dalam loyang yang sudah sedikit minyak. Tekan dan ratakan.
BAHAN LAPISAN ATAS:-
4 biji telur B ~ yana guna 3 biji telur A
1 cawan gula pasir ~ kurangkan 1 sudu besar
3 cawan santan
1/2 cawan air daun pandan
3/4 cawan tepung gandum ~ tambah 1 sudu besar
1/2 sudu kecil garam halus
1/4 sudu kecil esen pandan
Sedikit pewarna hijau ~ jika suka
Beberapa  helai daun pandan

* Daun pandan dimesin dengan 1/2 cawan air dan 1/2 ulas bawang merah + 1cm halia + 1/3 sudu teh jintan manis + kulit kayu manis

CARA PENYEDIAAN:-
  1. Kisar semua bahan dan tuang ke atas pulut
  2. Bakar pada suhu 180c selama 45 minit ke 1 jam atau sehingga masak. Bergantung juga kepada saiz loyang yang digunakan. Gunakan cake tester atau lidi untuk melihat samada kuih sudah masak
  3. Potong dengan pisau plastik apabila kuih benar2 sejuk
NOTA ; untuk rujukan di masa akan dtg..kurangkan gula 1 sudu besar dan tambah tepung gandum ditambah lagi 1 sudu besar

Selamat Mencuba :-)

4 comments:

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

unik sangat ni yana.... serimuka bakar 1st time tengok...

Mayang ABDUL RAZAK said...

FIRST TAIM JUGA DENGAR SRI MUKA BAKAR ..

Kakzakie said...

eh... kakak baru tahulah Yana.
Bagus jugalah sebab kurang sikit melekitnya bila kena bakar kan..

Kakak tengok pun macam tertarik juga ni:)

Azie said...

Hmmm menelan air liur dah. Sedap